Basnicky.sk

sebaboh  Zobraziť/skryť lištu autora

SLOVENSKÁ (ARCHAICKÁ)

ta potneme ťa maďare, ty národ bohuľúty
ta potneme ťa, potneme! bo vždys´ bol ku nám krutý
ty dral si kožu z národa, čo srdce mal na dlani
ten národ však za pohľad či slovo ti nestál ani!
len smial si sa mu zobďaleč, na paripe si jazdil
keď ako vodník v zelenom rúchu si lúky brázdil
ty smial si sa mu bohate, vravel si smiešnou rečou
no zabudol si, že slovač má v srdciach silu mečov
a že meče s tých sŕdc preraz zpretŕhajú raz putá
ak myslel si si že ti moc zostane nedotknutá
tak mýlil si sa, raz preraz, tak uteč, ak máš nohy
bo z tých čo ticho kľačali, už povstanuli mnohí
ťa potneme ty maďare, ak neustúpiš, tneme
a ver v plam nášho víťazstva, ak nie, tak pohasneme
my vzali sme už meč do rúk, jeho ostrie ťa čaká
nastáva bitva odrone, a to nie hocijaká
nastáva bitva v ktorej ty padneš, tak stroj sa brave
bo tak ako sláv volá sa, raz vedený je k sláve

Venovaná starým slovenským romantickým básnikom
Dátum vloženia 17. 12. 2008 03:44
Básnička je vložená v kategórii Ostatné
Počet zobrazení básne 1729
Nahlásiť príspevok ako nevhodný obsah

Odoberať RSS kanál tohto autora RSS kanal

linky Uložit a zdieľať

Ulož si alebo zdieľaj tento príspevok v tvojej obľúbenej sociálnej sieti

Komentáre k básničke
  1. el

    výborne
    viac takýchto

    17. 12. 2008 11:00
  2. Saphira

    pre mňa taktiež dobre...malo atmosféru

    17. 12. 2008 17:01
  3. sebaboh (napísal autor básne)

    no, očakávam viac komentárov, hoc aj takých, kde budem označený za šovinistu. nevadí. chcem tým len povedať, že táto tématika je mi blízka, patriotizmus v pôvodnom zmysle slova.
    to, čomu bolo kedysi ublížené, a na čo sa v poslednej dobe akoby zabudlo, v čo, sa mi zdá, vsádzajú tí, ktorých poznanie a hodnoty nesiaha ani po členky nám, ktorí sme boli vždy tak dlho utláčaní.

    17. 12. 2008 20:33
  4. Saphira

    ono pôvodne som ťa plánovala obviniť zo šovinizmu...ale keď že tam bolo to venovanie....osobne pre mňa to malo skôr historický podtón

    17. 12. 2008 20:44
  5. rohlík

    ktorých poznanie a hodnoty nesiaha ani po členky nám, ktorí sme boli vždy tak dlho utláčaní...

    tato cast tvojho komentu ma prekvapila a pobavila zaroven...nepamatam si ze by som bol niekedy utlacany a ty si isto tiez nikdy nebol

    aj mne vadia tie nazory a vyjadrenia na druhej strane dunaja ale iste sa to nevyriesi basnami

    tuto tvoju by som ako poctu sturovcom bral...ale ako nieco na vazne zamyslenie nie

    18. 12. 2008 00:24
  6. predpolnocna a.

    vies rohlik neviem ...priamo poviem..ale ano týka sa nás to ..nebudem polemizovat prečo, myslím si aj to , že je v nás zakódované ťažké sebaurčovanie, pravdivosť histórie, už som to raz niekde písala, každý národ sa má rešpektovať, to ano, chcela by som vidieť dejepis, ktorý sa učia v Madarsku , studenti , napr. o Slovensku a jeho histórii haha/o slovákoćh, o krizovatkách ao slovenskej identite no a vela vela ...situacii...madarsku reč absolutne nemusim...
    básen no pre mna iste silná..
    opat som sa vrátila k romant. slov. básnikom ..a citala tu horlivost v ich veršoch..ano

    18. 12. 2008 01:25
  7. sebaboh (napísal autor básne)

    inak pečivo, samozrejme 1) jasne že si nepamätáš, tak ako ani ja... ale je treba mať na pamäti!
    ale tu ide v prvej rade o to, že si zasa nepochopil, o čo mi ide.
    a to som to napísal v dodatku tak, aby to aj hlupák pochopil.
    2) absolútne s tebou súhlasím predpolnočná... keby som ťa mohol mať v priateľoch viac x tak to tak urobím, a teraz si môžu druhí myslieť čokoľvek, nie je to preto, že si mi polichotila, často si ma aj zvozila. páčia sa mi tvoje radikálnejšie názory, ktoré tu určití zaspanci nemajú a stále ich popierajú a odmietajú. s tým dejepisom absolútne súhlasím. ale práve preto nesúhlasím s otíkom, lebo, akokoľvek to môže zaváňať paranojou, začína to zaváňať šovinizmom práve na druhej strane dunaja... čo myslíš ty? áno, dnešná anonymná doba bez ideálov ma núti utekať a bohužiaľ sa uchyľujem iba k takému boju... preto som rád, že tu sú aj taký Elementi,ktorí sa neboja zaťať! ďakujem, od teba aj za világoš,

    18. 12. 2008 01:55
  8. sebaboh (napísal autor básne)

    Saphira... ešte toto... obviňovanie niekoho z niečoho podľa toho, čo považuje za správne zo svojho pohľadu je tiež istým spôsobom aroganciou, ignorantstvom, šovinizmom názorov... tak pozor! rešpektuj môj názor, inak a N-E-O-B-V-I-Ň-U-J ma. nemáš na to právo

    18. 12. 2008 01:59
  9. Saphira

    to obviňovanie bolo obrazne myslené...len som to zrejme zabudla dať do úvodzoviek(:

    18. 12. 2008 08:39
  10. oliwear

    celkom fajn, mam rad romantizmus. A ten prvy vers bol dobry, ale nejdem vraviet viac, bo ma z nacionalizmu obvinite.
    Ja som republikan, ale drzal som Obamovi.

    18. 12. 2008 16:30
  11. sebaboh (napísal autor básne)

    olino, prosím ťa, hádam tu nebudeš spomínať ten akoženárod usánčanov... veď tí o nás ani nevedia, napr. tá chorá clintoška... alebo keď sa ich niekto opýtal, či poznajú nejaký štát na U: utópia, ugoslávia... amerika, tam má iq 150 aj človek s dawn syndrómom.
    a ešte jeden hlod. keď sa stretli medvedev s berlusconim, ten povedal, že nový americký prezident je sympoš... mladý, pekný a opálený... amerika... škoda času.

    18. 12. 2008 19:11
  12. Universal Traveler

    Co sem kto taha politiku, ked ma niekto potrebu vyjadrovat svoje politicke postoje, postrehy, nazory je na to milion inych portalov...

    18. 12. 2008 19:22
  13. sebaboh (napísal autor básne)

    ešte nám prikazuj, čo máme kde ťahať. aj to je forma politiky. prikazuj si tam, kde chceš. ak sa ti nepáči, odtraveleruj inde, aj iní debatujú, o čom sa im chce. ty nemáš čo komu prikazovať, o čom má debatovať. alebo je to tvoja stránka? aj básne sú často politicky ladené. nemusím ti nič zdôvodňovať. keď som chcel podebatiť s niekt., tak som to urobil. ty sa staraj o seba. jednoducho, ak sa ti nepáči, choď off.

    19. 12. 2008 19:28
  14. Daron

    ...sklidni hormón sebabôžik...

    20. 12. 2008 00:53
  15. predpolnocna a.

    hmm..myslela som si , že ti zaleží na tejto stránke Daron../ hmm mas práva admina, vsak v poriadku , prečo ta ironia../

    20. 12. 2008 09:21
  16. Daron

    ...práve že mi záleží...
    ...nie je to prvý krát a ani posledný čo sa sebaboh takto chová...
    ...tento flame založil on...
    ...svojím výrokom v komentoch...
    ...ale však na druhej strane povedal že očakáva viac komentov...
    ...má ich mať...
    ...(minimálne na chvíľu)...

    20. 12. 2008 11:44
  17. Bielyk

    Básnička témou aj jazykovými prostriedkami pripomína romantizmus, no vtedy platilo čosi, podľa čoho by tento tvoj kúsok nemal veľkú hodnotu. Chýba tam nie len kvalitný rým, ale aj dokonalý rytmus.
    Inak sa mi celkom páči, aj preto, lebo ma potešilo, keď som v dobe počítačovej natrafil aj na čosi, čo je zopár strán pozadu...
    K téme žiaden komentár.

    PS: sebaboh, rozplývaš sa tu nad anonymnou dobou, ale do profilu nemáš odvahu si dať ani len vlastné meno a priezvisko, prípadne ani kút Slovenska, z ktorého pochádzaš... takže asi nie si až taký hrdý na to, o čom si vravel...

    20. 12. 2008 22:48
  18. sebaboh (napísal autor básne)

    paľo bielik, ak nepočuješ rýmy, tak si asi hluchý, musíš si tú báseň prepovedať. rýmy sú o sluchu... evidentne ním nedisponuješ. rytmus si musíš prepovedať tiež, moje básne sú napoly básne, napoly spevy... skús si ich prepovedať pre seba. ak to nevieš, darmo čítaš básne, mal by si sa venovať 01 sústave. samozrejme, romantickí básnici boli romantickí básnici... to je niečo iné. toto bol jednoducho výlev vášne, myslím si, že vôbec nie najhorší... idem si pozrieť tvoje výlevy, aby som našiel niečo, čo súvisí s rytmom a rýmom. pretože byť pasívnym kritikom je ľahké.

    21. 12. 2008 02:48
  19. rohlík

    ach...sedemnôh...uz je to vazne trapne...ved bud trochu dospely a dokaz prijat aj iny nazor ako ten tvoj, bez toho detinskeho urazania(seba a vsetkych naokolo)

    a predpolnocnaa...myslel som,ze mas trochu normalnejsie nazory a viac otvorene oci..sebaboh v kazdom svojom komente urazi najmenej jedneho cloveka,ale to tebe nevadi...ale daron uz hej..hmm

    21. 12. 2008 13:21
  20. milson5

    ta basen je napisana dobre, paci sa mi ale nie po obsahovej stranke, slovania nikdy neboli hrrr do boja skor odpustali

    21. 12. 2008 13:38
  21. sebaboh (napísal autor básne)

    slovania, milý son, nikdy neodpúšťali, len sú slabý vo vnútri seba samého. a o to ide. nikdy sme nemali nechať náš oheň v sebe iba tlieť. o odpúšťaní to nie je. sme ústupčivý. a nie slovania, ale slováci. práve, a len my! preto, ja viem, je to smiešne, ale apelujem. pochop to. len upozorňujem, od takého pohlavného ústrojenstva, ako je kotleba a jeho varlatonosiči sa absolútne dištancujem... som jednoducho za to, aby sme nezabudli na náš vnútorný oheň, nezabudli, aj v prípade možných obiet.

    rohlík... to bolo dobré... sedem nôh... dobré to beriem...
    daj ešte niečo

    22. 12. 2008 02:59
  22. sebaboh (napísal autor básne)

    ynak sorry za slabý... hanba... slabí... pomýli sa aj sebaboch.
    neny tak?

    22. 12. 2008 03:00
  23. Marihuannita

    ach jaj.... pravdu??? basen ok... a ten pokec pod tym sa mi citat nechce...pripomenulo mi to zakladnu skolu :-D

    3. 1. 2009 13:59
  24. predpolnocna a.

    ach Milan citam tvoj komentár nebojovali?
    veľmi sa mýlis ...zober si dejiny kolkým národom celili
    a prave Slovania....staci spomenut Hitlera..hmm alebo Napoleona a tak dalej a dalej ..... a to nehovorim o Samovej rísi..

    17. 1. 2009 23:14
  25. Syber

    chcel si sa vnorit do tej doby slavnych Sl. basnikov ?
    podla mna sa ti to celkom podarilo
    aj oni sa motivovali postavenim a obrodenim Slovakov
    ... z toho usudzujem ze si sa celkom fajn ucil dejepis
    Madari nam Slovakom vdacia za mnohe ... ak nechceli byt vyhnani z Europy
    museli sa od nas naucit polnohospodarstvu (resp. sme sa nad nimi zľutovali) a nie zbijat a vrazdit... co dovdedy robili ...toto si malokto uvedomuje (na mocenske zmyslanie Madarov tej doby
    sa neda len tak zabudnut... že ? )
    teraz nehovorim o politike... ta ma v podstate uz prestala zaujimat, skor o faktoch
    ktohovie ake basne a ci vobec pisu taki Madari o nas
    PS: bacha na adminov

    30. 1. 2009 23:35
  26. rohlík

    hej..ale slovania boli rovnaki ako madari,tiez sme boli kocovny narod, vyvrazdovali povodne obyvatelstvo, viedli sme vojny s vtedajsimi mocnostami, madari len prisli niekolko storoci po nas, ked my uz sme boli usadeni..o tom to cele je

    30. 1. 2009 23:43
  27. Syber

    myslim, ze historicky kazdy narod ma nieco tak-povediac zle na rováši -no my urcite nie az tak (v ramci Europy) napr. taky amici su na tom ovela horsie ...my sme aspon niekomu pomohli

    30. 1. 2009 23:54
  28. Syber

    len upresnim... Americania -Eur. pristahovalci vyvrazdili povodne obyvatelstvo no...

    30. 1. 2009 23:57
  29. rohlík

    spanieli vyvrazdili pol juznej ameriky,franzuzi a anglicania zas afriky, nemci, prva svetova,druha svetova,rusi,japonci pred druhou svetovou v cine a pocas nej..proste vsetky narody maju co to na rovasi

    31. 1. 2009 00:05
  30. Syber

    si fajn chlapík rohlíku... chapes

    31. 1. 2009 00:08
  31. milson5

    ludia vrazdia aj teraz ... a budu stale trochu "humannejsimi" prostriedkami

    sme lovci a v nasich telach sidlia dravci ... ludskost /humannost/ su len milimetrove nanosy civilizacie ktore drzia ludstvo v akych takych medziach

    31. 1. 2009 00:15
  32. Syber

    o tych milimetrovych nanosoch ludskosti sa tu mozeme bavit akurat iba my... no globalne dejiny ľudstva -sú dejinami vojen... mozno vdaka iba tym tvojim nanosom sme este stale tu -som tomu rad ozaj milson

    31. 1. 2009 00:30
  33. sebaboh (napísal autor básne)

    pozri sa na ľudí... na jednej strane za nich treba milson bojovať, na druhej strane, ak sa pozrieš za koho bojuješ, nevieš, prečo... dosť často si myslím, že vojna je katalyzátor.

    1. 2. 2009 16:18
  34. sebaboh (napísal autor básne)

    milson a syber, súhlasím a súhlasím... a toto všetko je ako z úst vyslyšané Nietzschemu

    15. 4. 2009 22:14